logo

Lene1Lene Therese Teigen

Skriver dramatikk og skjønnlitteratur, regisserer og er dramaturg/rådgiver for andre. Underviser noen ganger. Liker å samarbeide. Styremedlem i Dramatikerforbundet og del av UDs fagutvalg for reisestøtte til scenekunst. Var president i Women Playwrights International fra 2009 til 2015, og er fremdeles omfattende internasjonalt engasjert. Hun har gitt ut i alt åtte bøker: Romaner, skuespill og fakta, bl.a. om dramatikk skrevet av kvinner på 1800-tallet. Romanen “Andrea N. Finnes ikke” utkom høsten 2015 på Bokvennen Forlag.

 

Tekst om Lene Therese Teigen i Drama Now 2015, av Chris Eriksen

– Jeg vil begynne med å fastslå et teaterhistorisk faktum: De fleste dramatikere som er blitt stående i teaterhistorien, kommer fra teatret. De er praktikere først, og skriver dramatikk som en funksjon av sin praksis. Det gjelder faktisk også deg.

Dette fastslo dramaturg Halldis Hoaas i en samtale med Lene Therese Teigen i forbindelse med deres arbeid med bestillingsverket Arkeologene på Teater Ibsen i 2007. Teigen har vært og er i berøring med de fleste funksjoner innen scenekunsten, som skuespiller, dramatiker, dramaturg, produsent, regissør, pedagog, teoretiker og organisasjonsmenneske.

Med Arkeologene gikk Teigen igjen på tvers av det etablerte teatrale hierarkiet. Det eneste hun hadde med til sitt første møte med skuespillerne var en historie om en mann hun kjente som med begeistring hadde fortalt henne om at han fikk være med sin venn arkeologen på jobb. Sammen med skuespillerne utviklet hun en spennende scenisk og faglig thriller som avdekket lag på lag av personenes forhold til historien og virkeligheten.

Teigen har vært aktiv som dramatiker og regissør siden slutten av 80-tallet. Hun har utviklet et uttrykk fullt av sceniske og karaktermessige skiftninger og en heftig bruk av levende bilder og lyd. Gjennombruddet som både dramatiker og regissør fikk hun i 2001 med Mater Nexus. Her møter vi ni kvinner plassert på forskjellige steder i tilværelsen, i avgjørende livssituasjoner, og vi følger dem der livstrådene deres løper sammen. Teksten ble også her til gjennom en rekke workshops sammen med skuespillerne. Teigen hadde selv regien på uroppførelsen av stykket på Det Åpne Teater i Oslo. Stykket er blitt kjøpt inn og vist ved en rekke teatre i Sverige og Finland. Det har vært gjenstand for mange lesninger og er pensum ved dramafag på flere universiteter. Så seint som i 2008 ble det vist ved et teater i Tokyo.

I 2012 skrev og regisserte hun Under vår himmel, basert på intervjuer med 115 ungdommer fra fylkene Hedmark og Oppland hvor Teigen selv har sine røtter. Her ble det reist spørsmål rundt hvordan livet påvirkes av plassen man bor på. Det handler om røtter og forventninger i et landskap hvor mange strir med dilemmaer rundt hvorvidt man skal reise ut i verden eller bli der man er. Forestillingen ble en publikumsvinner og var på en to måneder lang turné i disse to fylkene. ”Forestillingen er full av viktige spørsmål om hva som gjør livet verdt å leve på bygda”, skrev avisa Nationen.

Om Forfatteren Lene Therese Teigen (Bokvennen Forlag 2015)

Teigen debuterte med lyrikk i litteraturtidsskriftet Vagant i 1989, og med romanen Hvitt.Stille. på Aschehoug Forlag i 1993, som hun fikk Aschehougs debutantpris for. Hun har siden skrevet en rekke scenetekster, blant annet Mater Nexus (utgitt på Gullbakke Forlag i 2004), Livsmaskinen og Arkeologene, og har blitt oppført flere ganger i Norge og Sverige, samt i Finland, Japan, Polen, Canada og Island.

Hennes annen roman kom i 2005, Utro, også på Aschehoug Forlag. I 2008 ble en samling med de tre scenetekstene Square, Arkeologene og Livsmaskinen utgitt på Transit Forlag. I 2012 kom en ny samling med scenetekster, Under Vår Himmel og To Dager i Roma, også på Transit Forlag. I 2012 var hun redaktør for antologien ”Dette Skrev Kvinner”, om kvinnelige dramatikere på Ibsens tid, som ble utgitt på Vidarforlaget. Hennes internasjonale engasjement har bl.a. ført til at hun var president for organisasjonen Women Playwrights International fra 2009 til 2015.

Hun har undervist på ulike skriveutdanninger og på universitetene i Bergen og Oslo, samt ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, og har professorkompetanse i dramatikk. Hun har regissert flere egne scenetekster, blant annet på Teater Innlandet, Oslo Nye Teater og på Teater Ibsen. I 2014 iscenesatte hun Sara Stridsbergs ”Medealand” på Den Nationale Scene i Bergen til strålende kritikker og forestillingen mottok også Natt og Dags scenekunstpris for 2014. Lene Therese Teigen har også skrevet og regissert for radioteater, tv og film.

Teigen om sitt arbeide som dramatiker: Etterord til Epler som faller

Dramaturg Halldis Hoaas og Teigen i samtale, programartikkel til Arkeologene

Prof. Lars Sætre om Teigens dramatikk i Proposopeia

Halldis Hoaas om Teigen i DAG OG TID

Om Lene på:

Store Norske Leksikon

Bokvennen Forlag

Wikipedia

Manusbanken, Norske Dramatikeres Forbund

Sceneweb

Colombine Teaterförlag

Om House of Stories på

Sceneweb


 



AWSOM Powered