logo

Scenekunst

Lene Therese Teigen skriver dramatikk, regisserer og gjør dramaturgarbeid. Oftest skriver og regisserer hun – da alltid i samarbeid med en dramaturg. Hun leverer også tekst til scenekunstprosjekter som andre tar videre, og hun utvikler forestillinger i samarbeid med skuespillere eller regisserer scenekunst og lager lesninger og presentasjoner med utgangpunkt i tekst skrevet av andre.

Lenes scenekunstproduksjoner kjennetegnes ved raske sceneskift og mange inntrykk for sansene. Det er ofte kreativ video- og lydbruk, og det er som oftest en multikarakter-historie som presenteres med underfundige detaljer.

Som dramatiker skaper hun ofte scenetekster med flere likeverdige rolleskikkelser. Skuespillet Mater Nexus (Det Åpne Teater 2001, Stockholms Stadsteater 2002, også vist i Helsinki, Göteborg og Tokyo) ble hennes gjennombrudd som dramatiker og regissør. Senere har hun blant annet skrevet skuespillene Under vår himmel (Teater Innlandet, også regi, 2012), Arkeologene (2007, Teater Ibsen, også regi), Verden sett fra bakken (2010, i samarbeid med Agnete G. Haaland) og To Dager i Roma (2012). Epler som faller hadde sin urpremiere i engelsk versjon, Falling Apples, under Melbourne Fringe Festival 2016. Som regissør har hun blant annet satt i scene Janne Langaas’ Bell-check (Det Norske Teatret/Barske Glæder 2010), Toril Solvangs Jeg er den eneste som har vært på månen(Dramatikkens hus/HiNT 2013) og Sara Stridsbergs Medealand(Den Nationale Scene 2014).

Integrasjon av forskning og kunstnerisk virksomhet står sentralt i hennes produksjon. Gjennom sitt kunstneriske virke har hun vist sterkt samfunnsengasjement med et målrettet fokus på likestilling og kjønnsperspektiv.

 

Petronella Barker leser i lagtingssalen, Stortinget, 11.6.2013 på arrangementet “Retorikken i kampen om kvinners stemmerett”. produsent: Nationaltheatret, regi: Lene Therese Teigen.


AWSOM Powered