top of page

ARKEOLOGENE

I denne forestillingen presenterer vi et virkelig arkeologisk funn. «Fjellkonan» ble funnet på Island i juli 2004. Dette er det rikeste enkeltstående smykke- og perlefunnet som noensinne er gjort på Island. I virkeligheten er det også mange ulike stemmer som spør: Hvem var denne kvinnen? I vår forestilling presenteres publikum for reell informasjon om funnet.

En forestilling som utfordrer idéen om at VÅR HISTORIE er sannhet. Dette handler om arkeologisk praksis, vikingtidskunnskap og menneskets iboende ønske om å finne sannheten.

TORMODS ARKEOLOGENE BILDER 061.jpeg
TORMODS ARKEOLOGENE BILDER 055.jpeg
TORMODS ARKEOLOGENE BILDER 081.jpeg
TORMODS ARKEOLOGENE BILDER 079.jpeg
TORMODS ARKEOLOGENE BILDER 059.jpeg

Med utgangspunkt i et autentisk arkeologisk funn (Island 2004) er Arkeologene en fortelling om fortid, nåtid og fremtid. I spenningsfeltet mellom tanker og fortolkninger, historisk og personlig sannhet, yrkes- og privatliv, utspilles av dragkamp mellom fire arkeologer. Stykket utvikler seg etter hvert til å bli en slags faglig thriller som avdekker lag på lag av personenes forhold til historien og virkeligheten.

​

Vi møter fire arkeologer på kongress i Island.

Det er Clara (55), gjesteprofessor på Universitetet i Akureyri, det er Unn (35), utgravingsleder med kunnskap om de siste metodene innen teknologi, det er glass-eksperten Bjørn (55) som bor i USA, og Andreas (55) som er leder for Oseberg-senteret i Vestfold. Disse fire møtes i konferanse-salen, men blir senere også trukket ut i det islandske landskapet, for å finne svar knyttet til bildet av en perle som Clara har fått tilsendt via SMS til sin mobiltelefon.

​

Ute i naturen blir de fire arkeologene konfrontert med et stort smykke- og perlefunn, og levningene etter det som viser seg å være en kvinne. Det spesielle med funnet er at kvinnen ikke er gravlagt, men faktisk er funnet død i en steinur på fjellet.

For hver av de fire stiller dette funnet dem overfor fundamentale spørsmål knyttet til deres arbeid som forskere, og ikke minst i forhold til livet og relasjoner til andre mennesker. Hvem har fasit på sannheten? Kan flere tolkninger eksistere parallelt, slik som i kunsten, eller er vår felles historie utsatt for et kontinuerlig og umenneskelig sannhetskrav? Gjennom sterke møter med hverandre, naturen og historien tvinges de fire til å ta nye standpunkter til hvordan de lever og tenker.


"Arkelogene er et teaterstykke som handler om spor, om små virkelighetsfragmenter og historier som graves frem, lag etter lag. Det har mange likheter med et filmmanus og rommer en bildebevissthet, rytme og tidsopplevelse som mange vil kjenne igjen fra kinosalen. Når vi bruker virkemidler fra film i forestillingen, er det med et ønske om å trenge inn i tiden, komme dypere inn i menneskesinnet, og samtidig strekke opp horisontlinjer som går langt utover i scenerommet. Et møte mellom virkelighet og forestillinger."
Tormod Lindgren, scenograf og regissør

 

Med Arkeologene gikk Teigen igjen på tvers av det etablerte teatrale hierarkiet. Det eneste hun hadde med til sitt første møte med skuespillerne var en historie om en mann hun kjente som med begeistring hadde fortalt henne om at han fikk være med sin venn arkeologen på jobb. Med utgangspunkt i dette utviklet hun en spennende scenisk og faglig thriller som avdekket lag på lag av personenes forhold til historien og virkeligheten.

​

«Lene Therese Teigen legger den sensasjonelle hendelsen fra virkeligheten inn i dramaets fiksjon. Forestillingens mest interessante og spennende del er spekulasjonene – ja nærmest kranglene rundt hvem denne vikingkvinnen kan ha vært? Flyktet hun fra noen, eller gikk hun seg vill? Spekulasjonene bruker Teigen til å avsløre hvordan forfengelighet og kjønnsrolletenkning styrer også akademiske forskere. Sannheten er et skjørt offer for tolkning.»

Lisa Kristin Strindberg, NRK Radio, 19.03.2007

 

“Layers of Knowledge: Lene Therese Teigen's Play Archeologists The Norwegian dramatist Lene Therese Teigen in her play Archeologists, written and staged on commission for the Ibsen Theatre in 2007, uses archeology as a metaphorical field where the dramatic characters are unearthing layers of knowledge about their own selves and their relationship to others. In the pursuit of a sensational research opportunity to reconstruct the identity of an Icelandic "mountain woman", two women and two men are caught up between the mythical and historical past on one side, and the fast and demanding pace of the digital age on the other as they reflect on the question of what constitutes an individual self.”

Milda Halvorson, Concordia College, Moorhead, Minnesota, USA

​

SAMTALE TEIGEN OG HALLDIS HOAAS


Urpremiere på Teater Ibsen, Skien 28. februar 2007

​

Andre spillinger: 
Presentert som en røff iscenesettelse på LA MAMA Theatre i Melbourne, 16. mars 2013, regissert av Rosemary Johns

MEDVIRKENDE

LENE THERESE TEIGEN
Tekst, regi
TORMOD LINDGREN
Scenografi, video
CHRISTINA LINDGREN
Kostymer
LEIF WINTHER
Musikk, lyddesign
ERIK SPETS SANDVIK
Lysdesign
HALLDIS HOAAS
Dramaturg
KJERSTI POSTI HØGLI

FRANK LIE

SYLVIA SALVESEN

JAN Ø. WIIG

LEIF WINTHER

Skuespillere
Teater Ibsen produksjon 2017

OVERSETTELSE
Engelsk
 

PUBLIKASJONER
Transit Forlag 2008

OMTALER
"Stykket er ambisiøst og originalt, både i form og innhold" 
Elisabeth Rygg, Aftenposten, 2.3.2007

"Ordrikt og originalt"

​

bottom of page