top of page

FADO MENS VI VENTER

Cry, cry,
poets of my country
trunks of the same root,
of the life that put us together.
And if you weren’t by my side,
then fado wouldn’t exist
nor fadistas as I am!

35943722_1812658318777649_6381323947241111552_o.jpeg
_DSC0754.jpeg
_DSC5502.jpeg
_DSC0843.jpeg
36810612_1838236006219880_567332877352566784_o.jpeg

Dette handler om lengsel, lidenskap og ensomhet med utgangspunkt i musikksjangre som fado og tango. Tidlig morgen i en togstasjonskafé. Noen sitter der allerede, andre kommer etterhvert. Alle er på vei fra noe og til noe annet – ensomme sjeler som trenger et sted å være mens de venter. Alle lengter til noe som er forbi, eller som aldri vil komme. De møtes en grytidlig morgen med fugler oppunder taket og blåtoner i veggene.

Gjennom karakterenes forhold til musikk skapes en rekke historier om ulike menneskeskjebner som krysser hverandre på et tilsynelatende tilfeldig punkt. Lidenskap og store følelser formidles uten ironi. Her er det varme og underfundighet, mennesker som vanligvis ikke åpner seg finner noen å dele historiene sine med: sterke menneskeskjebner og helt dagligdagse kjærlighetshistorier veves sammen og blir til en tidløs fortelling om ensomhet, lengsel og triste skjebner, og om hvordan musikken og dansen bidrar til at livet blir til å holde ut.

​

STEDSSPESIFIKT MUSIKKTEATER
I historien bringes et mangfold av karakterer forent av en følelsen av rastløshet og felles lengsel. Fado blir kjøretøyet for å koble sammen og gå videre, forsterket av lavmælte tango-elementer. Stykket har blitt en historie om ensomhet, lengsel og triste skjebner – og om hvordan musikk blir en måte å holde seg i live på. Kjærlighet dør og kjærlighet kommer, ut av disse menneskene, som møtes gjennom musikk. Historien er litt dekadent, som om vi får de gammeldagse filmene til å bli levende i en atmosfære som også er historiene til Europa i dag. Tanken er å finne eksisterende egnede lokasjoner i tillegg til scener som gjør at publikum kan inkluderes. Stykket har som mål at publikum skal bli oppslukt av forestillingen, og ønsker å skape en opplevelse som inviterer publikum til å bli med utøverne på slutten av stykket.

​

MUSIKKEN

Teksten har tolv sanger integrert: En overraskende blanding av syv utsøkte Fados, en brasiliansk vals, en European Song Contest-vinner, en sang fra operaen Dido og Aeneas, og to flotte tangoer. Det musikalske landskapet er en blanding av disse eksisterende låtene, men også nye komposisjoner, avhengig av våre samarbeidspartnere og hva de ønsker å bringe inn i verket.

​

PROSJEKTET
Musikkteaterkonseptet er utviklet gjennom forskning på fado og tango siden 2017, og er flott som turnéforestilling. En forestilling som inkluderer musikk, teater og dans, samt film- og lyddesign. Prosjektet kan gjøres i samarbeid med et annet land og med utøvere fra begge land.  Dette er musikkteater som passer for et mangfoldig publikum, for mange ulike spillesteder, og er like aktuelt i som utenfor Portugal - som er fadoens hjemland. 


BAKGRUNN
Lene Therese Teigen bodde et år i Portugal med sin familie i  2007-2008.  
I løpet av det året oppsøkte Lene steder der Fado ble fremført og begynte å utforske historien til Fado. Etter hun flyttet tilbake til Norge, møtte hun skuespiller/sanger Ida Holten Worsøe, som også fikk en rolle i den portugisiske spillefilmen «A morte de Carlos Gardel» av Solveig Nordlund, basert på romanen til A. L. Antunes. Gjennom arbeidet i Portugal ble Ida fascinert av fado, også ettersom hun tidligere i karrieren hadde blitt fortalt at stemmen hennes hadde «fadopotensial». Ida studerte fado i Norge, med Vigdis Augusta Yran Dale som sang i Lisboa som Augusta i noen år. Ida hadde også timer i Lisboa før hun sang på en Alfama-restaurant til stor applaus, med Teigen tilstede. De bestemte seg da for å lage musikkteater med fado i kjernen.

 

FORSKNINGS - OG SKRIVEPROSESS 
Da Teigen begynte å jobbe med ideen til Fado mens vi venter, jobbet hun også med stykket Tiden uten bøker – som omhandler mennesker som lever videre etter å ha levd i et diktatur i en årrekke. Det prosjektet var riktignok knyttet til Uruguay, men hun fant ut at noe av forskningsmaterialet var relatert; lesningen om Fado førte henne til tanker om hvordan  vi håndterer minner. Dette er kjernen i begge verkene – selv om resultatet er forskjellig. Den andre likheten gjelder hvordan hun integrerer publikumsrollen i selve forfatterskapet. 

​

MEDVIRKENDE

LENE THERESE TEIGEN:

dramatiker og regissør
IDA HOLTEN WORSØE:

 sanger og skuespiller

CAMILLA SVINGEN:
produsent

ELIN GRINAKER:
dramaturg

SAMARBEIDSPARTNERE

Bærum Kulturhus, Musikkteaterforum Norge


STØTTET AV

Fond for lyd og bilde, NORLA - Norsk Litteratur i utlandet

 

UTGITT
2021 på Transit Forlag. 
 

OVERSETTELSER
Engelsk og portugisisk
 

PUBLIKASJONER

Engelsk og portugisisk

Forordet til bokutgivelsen

​

Find us at facebook

bottom of page