SCENEKUNST
Lene Therese Teigen skriver og regisserer, og har bakgrunn fra arbeid som dramaturg. Hun leverer også tekst til scenekunstprosjekter som andre tar videre, og hun utvikler forestillinger i samarbeid med skuespillere eller regisserer med utgangpunkt i tekst skrevet av andre.
Lenes scenekunstproduksjoner kjennetegnes ved raske sceneskift og mange inntrykk for sansene. Integrasjon av forskning og kunstnerisk virksomhet står sentralt i hennes produksjon. Gjennom sitt kunstneriske virke har hun vist sterkt samfunnsengasjement med et målrettet fokus på likestilling og kjønnsperspektiv.
Som dramatiker skaper hun ofte scenetekster med flere likeverdige rolleskikkelser. Mater Nexus (Det Åpne Teater 2001, Stockholms Stadsteater 2002, også produsert i Helsinki, Göteborg og Tokyo) ble hennes gjennombrudd som dramatiker og regissør. Senere har hun blant annet skrevet Livsmaskinen (Oslo Nye, 2005, også regi), Arkeologene (Teater Ibsen 2007, også regi), Square (litteraturhuset, 2009, også regi), Under vår himmel (Teater Innlandet, 2012, også regi), To Dager i Roma (La Escena 2019), Tiden uten bøker (Kulturkirken Jakob 2020, også regi), Livias Rom (Cornerteateret 2022, også regi) og Mødrevariasjonar (Teater Vestland, også regi). Epler som faller hadde sin urpremiere i engelsk versjon, Falling Apples, ved La Mama Melbourne 2016. Som regissør har hun blant annet satt i scene Janne Langaas’ Bell-check (Det Norske Teatret/Barske Glæder 2010), Toril Solvangs Jeg er den eneste som har vært på månen (HiNT/Dramatikkens hus 2013) og Sara Stridsbergs Medealand (Den Nationale Scene 2014).
Allkunstverk med Romertiden som historisk bakteppe og et feministisk perspektiv. Vi levendegjør et rom fra Augustus’ tid og flere av kvinnene rundt ham.
Berømte hendelser fra kjærlighetsforholdet mellom Tulla Larsen og Edvard Munch kommer frem i nytt lys
Et mangfold av karakterer forent av en følelse av rastløshet og felles lengsel, hvor Fado blir kjøretøyet for å koble sammen og gå videre,
Sara, Kristine, Ingrid og Marianne er alle førstegongsfødande. Vi møter dei som høggravide og følgjer dei gjennom ti år.
Premiere på Teater Vestland februar 2023
Med politisk nerve og poetisk kraft handler stykket om de mellommenneskelige følgene av krig og konflikt.
Stykket utfordrer dramaturgisk ved bruk av ulike teater konvensjoner og visuelle endringer gjennom handlingsforløpet.
I et episk landskap av intime øyeblikk utspiller tretten menneskers liv seg. De møtes og glir fra hverandre, faller og reiser seg. Alle sammen på jakt etter fast grunn.
Fire arkeologer på Island. I møte med levningene etter en kvinne som levde der i ca 930 oppstår en drakamp mellom dem om hvem og hva hun kan ha vært.
Agnes og Jon reiser utenlands til et feriested der de treffer et annet par. Kvinnen bærer likhetstrekk med Agnes, som har hatt et forhold til mannen hennes for lenge siden: To dager i Roma.
Et stykke med 16 antiheltinne roller for 4 skuespillere. Det handler om å ha en idé om hva som er den virkelige virkeligheten.
Hvordan påvirkes livet ditt av plassen du velger å bo på? Skal du reise eller skal du bli, eller kanskje komme tilbake? Om forventninger, om viktige valg og om selve livet.
Om vår tids infløkte familiekonstellasjoner og hvilke konsekvenser kjærlighet og ekteskapsbrudd kan få.
Et faktashow om politikk, kjønn og historie. Når vi blir født er vi blanke ark, men raskt blir vi til noe mer – hvordan skjer det?
I Medealand er Medea alene i sitt mørke, med sitt mørke. Det er ingen rundt henne som evner å se hva hun sliter med, som ser at hun trenger hjelp.
DeSK-prosjektets målsetning var å gjenoppdage, nylese og skape interesse for dramatikk skrevet av kvinner fra rundt 1870-tallet og fremover.
Om de narkomanes vilkår i Norge i dag. Hva gjør at man opplever å falle utenfor i vårt norske inkluderende samfunn?
Lecture-performance i forbindelse med seminar om retorikk i Stortingets Lagtingssal– på 100-års jubileet for kvinners almenne stemmerett 11.6.2013.
Hvorfor sa aldri den norske regjeringen i London noe om det de visste foregikk i konsentrasjonsleirene? Hvorfor var norsk politi et så effektivt redskap for de tyske okkupantene?
En politisk dokumentar som problematiserte dykkernes nedsatte livkvalitet som en følge av ilandføring av gass til anlegget på Kårstø i Rogaland.
En monolog om krigskorrespondenten Martha Gellhorn om hva journalistikk er og kan være.
Det er rundt midnatt. En glassvegg skiller publikum og skuespillere fra mørket ute, byfjorden og utsikten til Askøy som ligger som oversådd av stjerner.
Teigen har ikke bare dykket ned i kvinnelige dramatikere gjennom DeSK-prosjektet, hun har også bidratt til flere prosjekter som handlet om forfatteren Tore Ørjasæters teaterpraksis som dramatiker.