SQUARE
Det handler om å få lov til å gå til bokhandelen og plukke seg ut en grønn penn.
Det handler om å finne ut hva som egentlig skjedde og hvorfor så mange ikke vil at man skal snakke om det lenger. Det handler om å ha en idé om hva som er den virkelige virkeligheten.
I Square er det mange undertrykte og lite taleføre mennesker. Og noen som dominerer. Hvem som har monopol på sannheten og hvilken versjon av virkeligheten det leves etter, blir et spørsmål om hvordan man holder hverandre i sjakk. Square er på mange måter et mysterium, et puslespill der man må forme brikkene selv.
I SQUARE trer du inn i et labyrintisk univers der en tragisk inscesthistorie ulmer bak. Historien er rystende, vanvittig og til tider groteskt humoristisk.
SQUARE II - November 2024 Kulturkirken Jakobs krypt
I februar 2024 presenterte vi SQUARE på nytt i en lesning i konseptet LåveSalong på Åshem Gård i Spydeberg. Det resulterte i at vi ønsket å arbeide videre med teksten, og etter at sceneteksten nå er bearbeidet kan vi presentere en versjon der den originale teksten er inkludert, men med en variasjon som utvider lese-/publikumsopplevelsen.
UTDRAG
EVA Nå er det visning, Sara, vi holder på å selge huset, ikke sant?
LEA Kjøkkenet trenger oppussing, det er helt klart. Det ser ikke ut, vi vet det. Men det er ingen av oss som liker å lage mat. Det er noe med luktene.
EVA Ikke snakk om det.
LEA Det er akkurat som – som –
MIRA Det lukter bare ikke godt i dette huset. Men det forandrer seg.
Vi tenkte å foreslå skåler med salmiakk.
LEA Under møblene, på små skåler.
SARA Du er moren min.
EVA Gi deg. Pass på kjolen. Du er jo skitten, Sara, hvor har du vært?
MIRA Salmiakk virker.
EVA Det må en storvask til, skjønner du ikke det?
LEA Vi liker ikke å vaske. Det er noe med ... noe med –
EVA Han hadde stolen sin ved vinduet med utsikt mot hagen. Han pleide å sitte der og se på trærne, tror jeg. Jeg tenkte meg det, ihvertfall.
Han hørte på radio hele dagen, alt de sendte, og så ut. Ropte noen ganger.
LEA ... og vi kom.
Alle holder pusten.
KARAKTERENE S – M – L – E
SQUARE består av fire likeverdige deler med titlene: Flyplass, Fengsel, Visning og Film. Teksten er skrevet for fire høye kvinnelige skuespillere og et lite sceneområde.
Det er omtrent ti års aldersforskjell mellom hver av karakterene, S er 25, M er 35, L er 45 og E er 55 år. I Flyplass finner vi Simone, Minne, Linda og Eleonora. I Fengsel er Sally, Molly, Lilly og Elly. I Visning ser vi Sara, Mira, Lea og Eva og i Film møter vi Spot, Ma, Lucy og Endo.
-
Linda har hatt vaskejobb på flyplassen hele sitt liv. Simone skal skifte kjønn. Minne bærer morens beauty-boxer uten lønn. Eleonora skal på kosmetikk-kongress i USA.
-
Søstrene Elly, Molly, Lilly og Sally sitter inne for drap. Sally er gravid med en fengselsbetjent. De fire har samme far, men hvem er mor til hvem?
-
Søstrene Mira, Eva, Lea og Sara skal endelig flytte og de selger huset de har bodd i, selv om det lukter uhyggelig vondt der. Sara tror hun er datteren til Eva og Mira vil ha en dagbok.
-
Ma og Lucy er kjærester og lager film. Spot og Endo skal spille søstre i filmen som er basert på en sann historie.
Simone har gitt Ma historien om sin bestemor som ble gravid i fengselet. Men hva er sant?
EN LANG FINGER MED EN SKITTEN NEGL
SQUARE var tema for et innlegg ved et forskningsseminar om sceneteksten og scenetekstens omgivelser ved Høyskolen i Innlandet mai 2022, ved førsteamanuensis Silje Harr Svare: Kuttflater og “en lang finger med en skitten negl”. Kroppen i språket i Lene Therese Teigens scenetekst Square.
SQUARE I MONTEVIDEO
Produsert på spansk i Montevideo, Urugay i 2015 – en produksjon ved Teatro La Escena, oversatt og regissert av Cecilia Caballero Jeske.
Utdrag fra en anmeldelse av Maria Rosa Carbajal: «Kvinnene skaper seg sitt mikrokosmos for å takle et liv i ekstrem motgang, der det er en hårfin balanse mellom tilregnelighet og gal-skap, mellom virkelighet og fiksjon. Forfatteren har svært godt grep om de fire karakterene; fire skikkelser som tidvis fjerner seg og tidvis nærmer seg det reelle landskapet de er i.
(...) Cecilia Caballero leder med stor presisjon arbeidet med denne komplekse og vanskelige teksten, balanserer de ulike tilstandene som forfatteren har plantert. (...) En forestilling du ikke skal gå glipp av. En viktig problemstilling. Anbefales.»
UTGIVELSER
SQUARE ble utgitt på norsk på Transit forlag/SolumBokvennen i 2008.
Visning (For Sale på engelsk) som er del 3 i SQUARE, ble i 2013 utgitt på engelsk i boken “Scenes from a diverse world”, av ICWP International Centre for Women Playwrights/USA. Den ble utgitt på nytt i 2022, nå i fem tematiske bøker. For Sale er del av utgivelsen “Family”.
SQUARE PÅ STUDENTSCENER
SQUARE ble produsert som studentproduksjon ved NTNU, Trondheim i 2011 og 2014 som del av dramaturgistudiet. I 2014 ble stykket også iscenesatt ved studentteateret ved Universitetet i Oslo.
BAKGRUNN
SQUARE ble originalt skrevet på engelsk og aller først presentert som iscenesatt lesning i Winnipeg, Canada i 2004 etter et tre ukers verksted ledet av regissør Chris Gerrard-Pinker.
Det var lang vei frem til ferdig produksjon for Square. Da Teigen reiste hjem fra prosjektutvikling i Canada i 2004 hadde hun tro på at planene for produksjon skulle være klar i løpet av noen måneder. Der hadde hun møtt og jobbet med canadiske, svenske og danske teaterfolk som hadde vist stor interesse for og tro på prosjektet. Det kom forvirrende motsetningsfylte reaksjoner på Square. På de store teatrene i Oslo ble teksten avvist, mens andre her hjemme og også den svenske regissøren Suzanne Osten likte den. Osten skriver: ”Square er verdt å vente på! Elegant, intelligent, musikalsk og avansert.”
DEN CANADISKE REGISSØREN CHRIS GERRARD-PINKER OM SQUARE, SKREVET TIL URPREMIEREN I 2009
I first encountered Square just over 4 years ago. I was hired to “take on” Lene Therese Teigen’s new play in development as part of the Playwright’s Colony by Manitoba Association of Playwrights. When Rory Runnells (MAP’s artistic director) handed me the script he quipped – “It’s very European – You’ll like it.” Okay. I’ve been making performing arts in one way or another all my life and have – for the past 20 years or more – been looking in earnest for something other than what is. I’m not saying “original”, but rather a different way or perspective on what, who, how and why we are.
New dramaturgy sees the light of day – from the darkness of a theatre – rarely. Square, in a nutshell, is, well – non-triangular. Something lost, forgotten and found – a special burning gem amongst the rough. And then we (the playwright, 4 performers and I) had the opportunity to play with a play that invites theatrical play. It was a glorious and sometimes cruel circus ride of possibilities. Lene’s ear, eye and heart for language cum character are at once receptive, imaginative and artful. Square lends itself to theatrical embodiment. Indeed, it is the people who make the play. But. Who are these Women? Intersecting concerns, clusters of emotions – cliffs – vistas of despair, wonder and hope. At times seemingly non-sequential – and yet, they/it (their play) connects, and/or disconnects and spreads. Organic and poetic patterns emerge – sometimes blossoming – all-ways active, and, surprisingly, making sense - - The mysterious – pedestrian/universal – human condition. Whether we like it or not – Us – With a twist in 4/4 time.
TAKK TIL:
Chris Gerrard-Pinker, Ulla Ryum, Jannicke Brandt, Mairi Babb, Sarah Constible, Miriam Smith, Ardith Boxall, Suzanne Osten.
MEDVIRKENDE
LENE THERESE TEIGEN
Tekst, rom, regi
TIRIL PHARO
KARL RAMNEFJELL
MARIANNE USTVEDT
KARI ONSTAD WINGE
Skuespillere
MARIANNE THALLAUG WEDSET
Lysdesigner
TOV RAMSTAD
Lyddesigner, musikk
HALLDIS HOAAS
Dramaturg
BIRGIT HOVE
Tegning, grafisk design
MARTE MOEN DANIELSEN
Produsent rom
ADA HESJEVOLL
Kostymer, videodokumentasjon
ULF BREISTRAND
Foto
LISE HAGEN
Dekorasjonsmaler
BIRGIT ESSLING
Produksjonsmedarbeider
SAMARBEIDSPARTNERE
Litteraturhuset, Oslo
STØTTET AV
Norsk Kulturråd, Fond for Utøvende Kunstnere og Skuespillernes Frilansfond
OVERSATT
Engelsk, Spansk
PUBLIKASJONER