ut-/ned-/opp-/be- STEMT!
Et uhøytidelig faktashow om politikk, kjønn og historie. Når vi blir født er vi blanke ark, men raskt blir vi til noe mer – hvordan skjer det?
Musikk, foredrag, stand-up, monologer og korte scener fra familiesituasjoner veves sammen slik at tankevekkende informasjon og gjenkjennelige situasjoner blandes med humor og overraskende historier der kjønnsroller er satt på hodet.
Søskenbarna KåreLinda, MayGunnar og RuthOla Ruud reiser rundt med Bevissthetsbussen for å bevisstgjøre folk. Ruud-gjengen har funnet ut at ubevisste forventninger er med på å skape vår identitet. Nå handler det blant annet om å avdekke slike forventninger for å gi oss større mulighet til å finne ut hvem vi er og hvem vi kan bli.
Gjennom korte scener blandes musikk, foredrag, stand-up, monolger og scener fra familiesituasjoner. Tankevekkende informasjon på den ene side – overraskende historier der kjønnsroller er satt på hodet på den andre side.
​
Et mangeårig engasjement for likestilling, likeverd og kjønnsperspektiver på samfunnet er bakgrunn for tilblivelsen av denne forestillingen. Lene Therese Teigen er engasjert både nasjonalt og internasjonalt i kjønnsrelaterte prosjekter, og fikk forespørsel om å lage denne teaterforestilling av Likestillingssenteret i 2011. Hun knyttet da til seg et godt team med engasjerte og lekne teaterfolk. Med et felles engasjement mellom Lene Therese Teigen og Ada Hesjevoll gjennom flere år (Ada er Teigens datter) for disse problemstillingene, ble det naturlig at nettopp denne produksjonen førte til deres første profesjonelle samarbeid. Teamet hadde flere samlinger og drev utstrakt research både i forarbeidsfasen og i prøveperioden. Kjønnsforskere fra Likestillingssenteret delte sin kunnskap i praktiske workshops og gjennom foredrag og bl.a kjønnsforsker Jørgen Lorentzen deltok i en av samtalene på scenen etter visning av forestillingen.
Flere filmvisninger, og ikke minst enormt mange fagbøker, artikler og nettbasert kunnskap har gjort teamets tilegnelse av kunnskap svært omfattende. Gjennom våren 2013 ble det gjort tradisjonelt arbeid med utvikling av karakterer, scener og handlinger, spesielt gjennom improvisasjoner, men det var også en prøveperiode med spesiell fokus på tilegning av kunnskap. Samtaler med bakgrunn i research, aktuelle hendelser og personlige observasjoner ble en del av arbeidsprosessen. Skuespillerne intervjuet folk på gaten og reiste på studietur til Kvinnemuseet på Kongsvinger. Den 11.6.2013, jubileumsdagen for kvinners stemmerett i Norge, gjestet teamet Stortingets Lagtingssal og fremstilte viktige personer fra stemmerettskampen i samarbeid med bl.a. Nationaltheatret. En snau times underholdende forestilling er blitt til med bakgrunn i grundig utforsking av temaer som deltagelse i samfunnet, stemmerett, ytringsfrihet, identitet og kjønn.
​
Forestillingen ble til i samarbeide med Teater Innlandet som var vertsskap for de åpne forestillingene, og gjennom DKS gjestet forestillingen skoler i hele Innlandet fylke i 2013-14. Det var også gjestespill i Oslo.
I 2015 gjestet forestillingen Cape Town, Sør-Afrika, under Women Playwrights International Conference, da i engelsk versjon, og med skuespilleren Francesco Nassimbeni fra Cape Town i flere roller.
MEDVIRKENDE
LENE THERESE TEIGEN
Konsept, tekst, regi
ADA HESJEVOLL
Scenografi, kostyme, videodesign
TOV RAMSTAD
Lyddesign, musikk
INGER JOHANNE BYHRING
Lysdesign
HALLDIS HOAAS
Dramaturg
CECILIE LUNDSHOLT
ANDERS RUMMELHOFF
ELISABET TOPP
Medskapende skuespillere
​
SAMARBEIDSPARTNERE
Teater Innlandet, Turnéorganisasjonen for Hedmark og Likestillingssenteret på Hamar
STØTTET AV
Dramatikkens Hus, Fritt Ord, Fond for Utøvende Kunstnere og Hedmark Fylkeskommune.
​
OVERSETTELSER
PUBLIKASJONER
OMTALER
“En times forestilling om politikk, kjønn og historie. Uff – det høres kjedelig ut, tenker du kanskje. Men nei, dette var alt annet enn kjedelig! Dette var et morsomt sammensatt tremannsshow med musikk og monolog, parykk, pisk og pupp. Her var en rekke tatt-på-kornet situasjoner fra barnehagen, vi møtte den samfunnsengasjerte veggisen, den mannlige sexslaven med lakk og lær og så videre. Skuespillerne føyk inn og ut av roller, inn og ut av foredrag og spillopper. På elegant vis hentet de fram parykker og andre rekvisitter fra hyllene som rammet inn scenen. Forestillingen var et fornøyelig påfyll for tankevirksomheten, der vi fikk innblikk i fascinerende forskningsresultater og andre kuriositeteter rundt kjønn og identitet.”
Oppland Arbeiderblad 18.11.2013